Maumere (Flores) - Reisverslag uit Maumere, Indonesië van Ineke Peters-Hendriks - WaarBenJij.nu Maumere (Flores) - Reisverslag uit Maumere, Indonesië van Ineke Peters-Hendriks - WaarBenJij.nu

Maumere (Flores)

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

11 Maart 2014 | Indonesië, Maumere

Vanmorgen gingen we naar het vliegveld van Denpasar voor onze vlucht naar Maumere op Flores. Jos zag tegen de vlucht op als hij er alleen maar aan dacht dat hij 2 uur met zijn benen in zijn nek moest zitten. Op de grote internationale vluchten heb je al niet zoveel beenruimte en dat is op de binnenlandse vluchten nog minder. Waarschijnlijk redeneren ze dat Indonesische mensen toch klein zijn. Geen verkeerde gedachtengang natuurlijk, maar voor een vrij lange westerling is dat een spookbeeld.

Tijdens onze vorige reis naar Indonesië vlogen we van Jakarta naar Makassar (Sulawesi) en de beenruimte was zo krap. Omdat de vliegtijd niet heel erg lang was, ging Jos maar staan. De stewardess had zo'n medelijden met hem dat hij in de 1e klas mocht zitten. Dus daar zat de toean besar breeduit in het voorste gedeelte van het vliegtuig. Alleen, want wij mochten natuurlijk niet mee!

Afijn, tijdens het inchecken op Denpasar troffen we een Indonesische, die uitstekend Nederlands sprak (ze bleek 15 jaar in Nederland te hebben gewoond). Jos sprak haar aan over de zitplaatsen en zij zou regelen dat we bij de nooduitgang kwamen te zitten. Geweldig natuurlijk.

Ons vliegtuig bleek een propellervliegtuig te zijn met aan boord 2 mooie stewardessen, die verbazingwekkend korte rokjes droegen. Elly vond die propellers wel wat eng en toevallig kwamen Rob en zij daar ook nog te zitten. Rob stelde haar echter gerust door te zeggen, dat ze dan wel meteen zagen als de propeller aan hun kant het niet meer deed.

Oke, het was maar een vlucht van 2 uur en eten hadden we niet verwacht, maar we hadden ons toch wel een beetje verheugd op een pasteitje, lemper of andere lekkere snack, maar helaas, ik vermoed dat ook bij Wings Air de bezuinigingen hebben toegeslagen.

Het vliegveld van Maumere deed ons heel erg denken aan dat van Sorong op Irian Jaya waar we in 1997 zijn geweest. Niet te vergelijken met Jakarta en Denpasar. Elly vindt het zweefvliegveld in Venlo er nog beter uitzien.

Flores (Portugees voor bloemen) is een vrij ruig eiland. De wegen doen ons denken aan die op Sumatra, slecht dus. Verbazingwekkend vonden wij dat de weg van en naar het vliegveld vol kuilen zit. Wij zouden verwachten dat zo'n belangrijke weg goed wordt onderhouden. Niet dus.

Zoals de naam al zegt, is het eiland vroeger Portugees geweest.
De bevolking bestaat voor 85% uit christenen, de rest is islamitisch, maar tot nu toe leven alle groepen vredig naast elkaar.

• 11 Maart 2014 - 15:41

Inge :

Dat was dus ook echt een vliegtuig voor mij begrijp ik...hele geruststelling de woorden van pap ;-) Toch afzien 2 uur zonder makan maar neem aan dat jullie de schade daarna hebben ingehaald, haha! Heel benieuwd wat jullie van Flores vinden!!
    Het is alweer bijna bedtijd voor jullie dus alvast: selamat tidur!! Xxx

• 12 Maart 2014 - 12:08

Connie:

Hoi Ineke,
    Je broer is echt wel geruststellend:-), arme Ellie!! en dan ook nog zonder eten, jullie zullen allemaal wel flink zijn afgevallen;-), maar ja, kun je na de reis weer naar harte lust eten!! Geniet ervan.

• 12 Maart 2014 - 20:17

Annette:

Hoi Ineke,
    Genoten van je verhalen,, ik twijfel er niet aan dat jullie tien keer zoveel genieten! Ik kijk uit naar het volgende verslag.
    Groetjes Annette

• 15 Maart 2014 - 00:38

Jannie:

Ha Ineke en Jos,

Geniet van je verhalen.
    Ga je volgen hoor. Je verslagen zijn heel leuk.

Groetjes
    Jannie X

• 15 Maart 2014 - 11:16

Ed:

Ziet er mooi uit.
    En nu komt voor Rob het allermooiste: tonkols/tjikalangs vangen!!
    Volgens mijn informatie genoeg tonkols te vangen. Dus de hele dag op zee lekker slepen.
    Ben jaloers en hoor graag de verhalen.
    Genietze
    Ed

• 15 Maart 2014 - 21:36

Wilma En Bêr:

Hallo Elly, Rob, Ineke en Jos.
    Ook wij volgen jullie op deze reis en wensen jullie nog heel veel mooie momenten op dit eiland en natuurlijk ook op de andere eilanden.
    Blijf gezond en geniet ze.
    Wilma en Bêr.

• 17 Maart 2014 - 20:29

Betty:

De wegen daar worden jullie dus eens goed wakkergeschud, bezuinigen doen ze overal, veel plezier nog xxjes Betty