Kelimutu vulkaan - Reisverslag uit Maumere, Indonesië van Ineke Peters-Hendriks - WaarBenJij.nu Kelimutu vulkaan - Reisverslag uit Maumere, Indonesië van Ineke Peters-Hendriks - WaarBenJij.nu

Kelimutu vulkaan

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Ineke

16 Maart 2014 | Indonesië, Maumere

Een wandeling naar de top van de Kelimutu staat op het programma. De Kelimutu is een vulkaan met drie kratermeren. De meren hebben alle drie een andere kleur, die bovendien nog al eens veranderen. Het zou een stevige wandeling worden. Helaas durfde Ineke dat niet aan met haar knie.
Eerst reden we een uur via haarspeldbochten een groot deel van de berg naar boven. Toen begon de wandeling, eerst over een bospad, maar daarna over massa's ongelijke trappen. Het was niet niks! Gelukkig was de omgeving zo mooi dat je regelmatig stil kon staan om rond te kijken.
Er is een helder blauw, een bruin en een donkergroen meer. Door de instabiele mix van zuren, zwavel en ijzererts veranderen de kleuren door de jaren. Ze zeggen dat de kleur aangeeft welke zielen in de meren zitten. Het helder blauwe is voor de zielen van de jonge mensen; het bruine voor de ouderen en de meest donkere (nu de donkergroene) is voor de zielen van slechte mensen.
Eenmaal boven heerlijk genoten van de overweldigende natuur met die drie meren. Zo apart!
We hadden als blanken weer veel bekijks en moesten mee op de foto. Eerder werden we door wat kleine kinderen al nageroepen als 'boele', wat zoveel betekent als 'witte'. Zelfs maakte ik al mee dat een paar meisjes voorzichtig over mijn arm wreven!

• 16 Maart 2014 - 10:20

Jeu:

Leuke ervaringen, hoe is het eten? svp meer foto's van de omgeving. Groeten aan Rob en Ellie

• 16 Maart 2014 - 10:56

Inge:

Wauw, klinkt mooi!! Beloond na een pittige tocht dus!!

• 16 Maart 2014 - 14:14

Gerty & Ger:

Maar goed dat jullie bikkels zijn en dus totaal niet onder de indruk van een paar miertjes en ander tropisch gespuis.

• 17 Maart 2014 - 11:07

Mieke:

Hallo allemaal,
    Heerlijke avonturen, fijne mensen, zalig eten en een lekker temperatuurtje. Geniet ervan. Wij genieten ook: De Rolling Stones komen naar Pinkpop. Moet ik kaartjes kopen voor jullie. Oh ja, ze spelen geen Rock & Roll meer, maar Rock & Rollator.
    Groet, Mieke

• 18 Maart 2014 - 10:28

José:

Hallo!

Ondanks het feit dat wij zelf net terug zijn uit Bali bekruipen mij stiekem gevoelens van afgunst bij het lezen van jullie verhalen :(
    Het klinkt allemaal geweldig. Heel veel plezier verder en doe voorzichtig met al die klauterpartijen!

groetjes, José

• 18 Maart 2014 - 14:28

Ineke Peters-Hendriks:

@Mieke. Bedankt dat je aan ons denkt met The Rolling Stones, maar Pinkpop toch maar niet!

• 19 Maart 2014 - 22:23

Anita:

Wat een ervaring dat jullie toch zo ver zijn gekomen.
    Kan me voorstellen dat je die kraters perse wil zien.
    gr Anita en Jeu