Komodo-eilanden - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Ineke Peters-Hendriks - WaarBenJij.nu Komodo-eilanden - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Ineke Peters-Hendriks - WaarBenJij.nu

Komodo-eilanden

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

24 Maart 2014 | Indonesië, Komodo

Gisteren en vandaag hebben we de Komodo-draken gezien. Deze komen op slechts 4 eilanden voor en wij zijn naar Rinca en Komodo geweest. Aangezien fossiele resten van Komodo-varanen in Australie gevonden zijn, wordt verondersteld dat ze over grote stukken land voorkwamen, totdat door aardkorstverschuivingen de continenten ontstonden en de Komodo-draken bij toeval op deze eilanden hebben kunnen overleven. Waar wij van opkeken, is dat ze pas in 1911 ontdekt zijn, maar dat werd door Vitalis nogal genuanceerd. Al eeuwenlang leven de mensen op de eilanden naast de varanen. Zij zien de varanen als de afstammelingen van hun voorouders. Ze wisten niet beter en dachten dat die dieren overal voorkwamen. Pas toen een westerling ze zag (ontdekte) werd gerealiseerd dat ze verder nergens voorkwamen.

Er zijn er nu nog 5000 en ze staan op de lijst van bedreigde diersoorten.

Wij hebben op beide eilanden onder leiding van een ranger een trekking gedaan. De rangers hebben geen wapens bij zich. Het enige wat ze hebben is een vorkvormige stok, waarmee ze de varanen op afstand houden.

Op Rinca begon het halverwege de tocht te regenen en dat werd me toch een tropische regenbui. We waren doorweekt en geen draak gezien, want die houden ook niet van regen. Eén was zelfs gaan schuilen in het toiletgebouw.

Onze ranger had ons gelukkig van tevoren plastic zakjes gegeven voor de camera's, maar helaas kwam er desondanks vocht in Elly's camera en die heeft daarna de geest gegeven.

Toen we aankwamen, lag er één op het pad en die had gele strepen op zijn rug. Later hoorden we van de ranger dat deze gevaarlijk is. Hij had al 3 mensen gebeten en daarom hadden ze hem gemarkeerd met gele strepen. De beet van een Komodo-draak is in principe dodelijk. Hij hoeft een prooi maar te bijten en door de bacterien in zijn kwijl wordt het dier langzaam vergiftigd. De Komodo loopt er dan op zijn gemak achteraan, totdat de gebeten prooi bezwijkt. Deze doodsstrijd duurt ongeveer 4 tot 5 dagen, dus dat is niet zo aangenaam. Voor een mens hoeft het niet dodelijk te zijn als hij meteen naar het ziekenhuis gaat.

Onze vrienden Helga en Frans zijn hier ook geweest in 1989 en ik ben benieuwd of zij het hier nog zouden herkennen. Het ziet er redelijk professioneel uit en ik vermoed dat dat komt doordat de Komodo-eilanden wereldnatuurgoed zijn geworden.
Vroeger werden de varanen bijgevoerd met geitjes. Vanaf 2004 is dat verboden en blijven de na die datum geboren varanen kleiner. De vrouwtjes leggen 15 tot 30 eieren en die bewaken ze totdat ze zijn uitgekomen. Tot die tijd eet ze niet, dus als de eieren uitkomen, is ze zo uitgehongerd dat ze een deel van haar eigen kroost verorbert. Ook de volwassen varanen zullen het niet nalaten om een soortgenoot op te eten.

Gelukkig waren wij voor de aankomst van een cruiseschip op Komodo-eiland. Het was "De Rotterdam" van de Holland-Amerikalijn notabene. Anders hadden we in colonne over het eiland kunnen lopen.

Bijna op het einde van onze trekking kwamen wij bij een waterpoel waar wel 5 draken waren (waaronder de allergrootste) en er zat een grote groep rangers bij. Toen wij ze voorbij waren (toch wel eng), kwam de eerste groep van het cruiseschip in zicht. Alle rangers stonden op en gingen met hun vorkvormige stokken klaarstaan. Ik dacht dat ze dat deden om de mensen te beschermen, maar Vitalis fluisterde ons toe dat ze juist proberen te verhinderen dat de varanen van de open plek weglopen. De cruisebezoekers moeten natuurlijk wel waar voor hun geld krijgen!

Wat een geluk voor Flores dat deze voorwereldlijke dieren juist voor hun voordeur hebben kunnen overleven! Is natuurlijk absoluut wel hun verdienste geweest. Als de varanen eerder "ontdekt" waren geweest door westerlingen, hadden die ze waarschijnlijk wel uitgemoord.

• 24 Maart 2014 - 17:04

Hanny:

Leuk die reisverslagen, alleen dat cruiseschip bij de komodovaranen herken ik helemaal niet.
    Wij waren toen bijna de enige mensen daar.

Heel fijne reis verder!!!!

Groetjes,
    Hanny.

• 24 Maart 2014 - 22:48

Bêr:

Hallo avonturiers,

Wat jammer nou voor het defecte fototoestel.
    Wat een ervaring: DRAKEN UIT DE DINOSAURUS TIJD.
    Veel plezier verder.

Bêr

• 25 Maart 2014 - 09:48

Mieke:

Getverpielekes Ine,
    Dat soort dieren moet je gewoon bekijken via een documentaire. Die ga je toch niet opzoeken. Yâk. En dan ook nog in een tropische regenbui. Nee, zoiets zou ik nooit doen. En hoe groot waren de souveniersschops ? Want iedereen wil natuurlijk iets mee naar huis nemen.
    Hopelijk zijn de rest van de avonturen gezelliger. Wanneer gaan jullie naar Bali ?
    Veel plezier verder. Mieke

• 26 Maart 2014 - 10:00

Lea Van Kempen.:

Leuk om jullie zo te kunnen volgen, geniet samen hiervan.
    Ben erg benieuwd wat jullie allemaal mee maken.
    Heel veel groetjes Lea en Jac.

• 30 Maart 2014 - 13:56

Frans Hoebee:

Ien, is dat nu niet onvriendelijk, die gele strepen op een Varaan? Dat moet jou toch tegenstaan als olifant deskundige en dieren liefhebber? Dat doe jij bij onze poes toch niet he. Dacht bij het aandachtig luisteren naar de reisgids, van dat doe jij bij Jos toch altijd? Fijn de latere verslagen nog te hebben gelezen. Zou toch slecht zijn als de Varaan er een streep bij gekregen zou hebben. Buik nog even lekker uit op Bali, en geniet van de reis, van het gezelschap en elkaar, liefs Frans en Heleen.